Yoga, Qigong och Power Plate


Välkommen att ta hand om både kropp och själ genom att delta i yoga, Qigong eller Power Plate varje vecka. Alla är välkomna, både du som är nybörjare och du som vill ta ett steg till och utvecklas.


Klicka här för information om tider och priser. Träningen på Hillesgården genomförs i samarbete med Studieförbundet Vuxenskolan.  


Power Plate

Power Plate-träning innebär att du tränar på en maskin som vibrerar och därmed skapar ett ostabilt underlag. Kroppen kompenserar då genom att dra ihop muskerna i en mycket snabbare hastighet än vid vanlig styrketräning. Många elitidrottare använder Power Plate i dag, men också många vanliga motionärer, och personer som behöver rehabilitering.

Eftersom belastningen på lederna är minimal är Power Plate väldigt bra även för dem som har svårt att styrketräna, och inte får belasta kroppen för mycket. Fördelar med Power Plate-träning:
  • Det är effektivt. Man brukar säga att 30 minuters träning med Power Plate motsvarare 90 minuters styrketräning på traditionella gym-maskiner.
  • Det är skonsamt. EFtersom träningen kan göras mycket ansträngande utan att vikter behövs, är det mycket skonsammare än vanlig styrketräning.
  • Det är allsidigt. Power Plate passar alla och träningen kan anpassas individuellt.


Power Plate kan även användas som redskap för massage, för ökad blodcirkulation, konditionsträning och en effektivare stretch.

Du kan träna individuellt, eller i grupper om upp till tre personer samtidigt. Vår instruktör visar hur du ska använda Power Plate och anpassar träningen till dina förutsättningar, de första gångerna du tränar med Power Plate. 



Yoga

Yoga är ett konkret och praktiskt system, som man kan använda sig av i sin vardag - för att utvecklas som människa. Det är vetenskapen om människans kropp, sinne och psyke.

När du utövar yoga kan kroppsliga och mentala hämningar släppa. Vi blir lugnare, starkare och mer balanserade. Detta sker genom andningsövningar, kroppsställningar, avspänning och meditation.

Här går vi igenom övningarna lugnt och grundligt. Ett steg i taget.

Du kan delta både som nybörjare och om du är mera van.


Yin yoga

Yin yoga är en blandning av yoga, mindfulness och kinesisk medicin. I yin yoga utför vi relativt enkla, mjuka yogaövningar och stannar i dem under en längre tid. Samtidigt slappnar vi av i hela kroppen och vilar i nuet. Vi fokuserar på koppens så kallade yin-partier, de som är mest innerst såsom skelett, bindväv (även kallat fascia), ligament, leder och inre organ.

Det är den nedre delen av kroppen, från naveln och nedåt, som står i centrum. Yogaställningarna är därmed sittande eller liggande, och ökar flexibiliteten i våra stela höfter, hårda benmuskler och gör hela ryggraden böjlig. I yin yogan släpper vi kontrollen och låter gravitationen göra jobbet, genom att slappna av så mycket i musklerna att man kommer åt bindväven, ligamenten och skelettet.

Ordet yin representerar den ena sidan av yin och yang - från den kinesiska läran om dao. Yang står för värme, fart, prestation, tävling och styrka. Yin är motsatsen och representerar svalka, avslappning, varande och mjukhet. Båda sidorna behövs. Tillsammans, då perfekt balans uppstår, blir denna helhet Dao - det outtalade, helhetens och mittens väg.

Vi mjukar även upp vårt medvetande. Positionerna utförs alltid långsamt och med ett inåtvänt sinne. Fokus ligger i nuet och på att känna kroppens förnimmelser, våra tankar och känslor. Då blir yin yogan även en övning i medveten närvaro - mindfulness. Vi använder positionerna för att komma in i kroppen.

Genom att hålla positionerna helt avslappnat under en längre tid lär vi oss att känna igen kroppens alla försök till kommunikation. Vi lär oss att lyssna, att acceptera, vara medvetet närvarande och att slappna av.

(Texten om yin yoga är citerad ur boken "Vila dig i form" av Magdalena Macweld.)



Relaxyoga

Relaxyogan är som en meditation, där man med rörelser i stillhet mjukgör musklerna utan att spänna dem. Rörelserna är en lättare och förenklad form av klassisk yoga. Yoga i sin tur är ett femtusenårigt träningssätt där syftet är att förebygga ohälsa samt att få kropp, tanke och själ i balans. Relaxyogan är helt kravlös och alla kan utöva den efter egen förmåga. Mycket tonvikt läggs på att stressa ned, acceptera, och att hitta sig själv i tystnaden.

Du kan delta i vår relaxyoga både om du är nybörjare och om du vill gå en fortsättningskurs.



Qigong De Rui 1

Qigong är en mångtusenårig livskunskap och träningsform från Kina. Här sammanförs medicin, andlighet och kampsport i rörelser, andning och koncentration. Qigong-filosofin ser människan både som en helhet och som en del av universum. Helheten består av kropp, psyke och ande. Är människan i balans har hon kraft, lust och energi att klara av livets utmaningar, vilket många i dag upplever att de saknar. Med qigong löser vi upp stress, som påverkar blodcirkulationen och energiflödet i kroppen.

Övningarna i Qigong De Rui 1 är en blandning av avslappning, stretching, koncentration, medicinska rörelser och meditation. I de medicinska övningarna arbetar vi med några av kroppens meridianer. Rörelserna är enkla och kan utövas av alla! Under kursen ges en introduktion till kinesisk filosofi och medicin.

Du kan delta i vår qigongträning både som nybörjare och om du vill gå en fortsättningskurs.



 

 

 

STIFTELSEN HILARION HOH • HILLESGÅRDEN 4452 • 264 94 KLIPPAN • TEL. 0435-215 30 •  Den här e-postadressen skyddas mot spambots. Du måste tillåta JavaScript för att se den.